اینستاگرام اپلیکیشن جهانی است که امروزه سروصدای زیادی در جهان به پا کرده است این برنامه با اختصاص میلیون ها کاربر و به عبارتی می توان گفت بیش از یک میلیارد کاربر در جهان به خود توانسته است محبوبیت فراوانی را کسب کرده و با سایر برنامه ها رقابت کند ، امروزه کمتر کسی پیدا میشود که از اینستاگرام استفاده نکند و اکثر افراد چه در داخل کشور و چه بیرون و فراتر از مرزها کاربران زیادی متصل به این برنامه بزرگ جهانی هستند .
افراد روزانه فعالیت گسترده ای در فضای اینستاگرام دارند چه بسا گذراندن وقت باشد و چه تولید محتوا باشد ، این اپلیکیشن به گونه ای طراحی شده است که افراد و کاربران بعد از ورود و تماشای کلیپ و ویدیو ها و… زمان زیادی را در آن صرف می کنند چرا که هوش مصنوعی اینستاگرام بر حسب علایق افراد و همچنین موضوعات روز و داغ طراحی شده ، لذا افراد دوست دارند بیشتر تایم خود را در اینستاگرام بگذرانند .
در اینستاگرام فضای اشتراکی به نام کاوش یا اکسپلور وجود دارد که کلیپ های زیادی در این صفحه به نمایش گذاشته میشود ، محتواهایی که توسط افراد مختلف ساخته میشود وارد این صفحه بزرگ میشود و در نتیجه میلیون ها نفر آن را دیده و نسبت به آن واکنش نشان می دهند ، تا کنون به این موضوع فکر کرده اید که چگونه این برنامه آنقدر دقیق طراحی شده است که بتواند اکثریت افراد را به خود جذب کند !؟ همه اینها نشان دهنده این الگوریتم خاص هستند ، اینستاگرام دارای الگوریتم می باشد که براساس آن کلیپ ها و محتواهای تولیدی رده بندی شده و طبق علایق افراد وارد اکسپلور آنها میشود .
اما سوال اصلی که در این قسمت طرح میشود و برای بسیاری از افراد مبهم می باشد این است که الگوریتم اینستاگرام چیست و چگونه کار می کند ؟ ما در این مقاله سعی داریم به این موضوع بپردازیم و به کاربران اینستاگرام و اشخاصی که به فکر ایجاد بیزنس در اینستاگرام هستند راه و روش فعالیت در اینستاگرام و آشنایی با الگوریتم که مهم ترین موضوع اینستاگرام می باشد را یاد داده و توضیح دهیم .
الگوریتم اینستاگرام چیست ؟
در زبان ساده و گویا الگوریتم اینستاگرام مجموعه ای از یک سری قوانین و اطلاعات می باشد که محتواهای به اشتراک گذاشته شده در اینستاگرام در صفحات مختلف آن را بررسی کرده و هر صفحه الگوریتم مخصوص به خود را دارد و بر اساس این مجموعه قوانین و اطلاعاتی که دارد که بر اساس هوش مصنوعی طراحی شده است هر صفحه را طبقه بندی کرده و محتواها را رده بندی میکند و به کاربران نشان می دهد .
به عبارتی الگوریتم اینستاگرام تنها یک سیستم نیست بلکه مجموعه ای از سیستم ها می باشد یعنی نمی توان گفت تمامی نکات اینستاگرام الگوریتم یکسان دارند بلکه هر صفحه الگوریتم خاص خود را داشته و این هوش مصنوعی اینستاگرام بر اساس آنچه که طراحی شده است و بر اساس اطلاعاتی که دارد آنها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را نشان می دهد ، اینستاگرام در گذشته تنها یک الگوریتم واحد داشته و بر اساس آن فعالیت می کرده است اما امروزه این گونه نیست و این الگوریتم مجموعه ای بزرگ از چندین الگوریتم می باشد که شاخه های متفاوتی دارد .
برای درک بهتر اینکه اینستاگرام یک الگوریتم ثابت و واحد ندارد باید بدانید که برای مثال الگوریتم اکسپلور اینستاگرام با الگوریتم استوری متفاوت می باشد یا الگوریتم پست ها با فید یا هشتگ ها بسیار متفاوت می باشد و هر صفحه از قاعده خاصی پیروی می کند و جالب است بدانید که قواعد خاص ثابت نیستند و در بازه های زمانی مختلف اینستاگرام برای جلب کاربران بیشتر و گرفتن رضایت کابران خود آنها را تغییر می دهد تا افراد مدت زمان بیشتری در اینستاگرام سپری کنند .
این سیستم الگوریتم اینستاگرام به قدری قوی و قدرتمند طراحی شده است که صفحه اینستاگرام هر فرد به ویژه اکسپلور افراد همگی متفاوت از یکدیگر هستند و شما همزمان نمیتوانید دو نفر را مشاهده کنید که اکسپلور یکسان دارند چرا که الگوریتم و هوش مصنوعی اینستاگرام صفحه اکسپلور شما را بر حسب علایق شما می چیند و برای همین صفحات هر فرد با دیگری متفاوت می باشد و زمانی که پست های منتشر شده در این صفحه بر حسب علایق ما باشد صدرصد زمان بیشتری برای دیدن این محتواها خواهیم گذاشت ؛ جالب است بدانید که الگوریتم اینستاگرام آنقدر جزئی نگر و دقیق است که حتی اگر شما در این برنامه دو اکانت مجزا بسازید باز هم صفحه اکسپلور متفاوت از هم دارند .
علت اینکه الگوریتم اینستاگرام پر صفحات متفاوت فرق می کند این است که مثلا شما در قسمت استوری ها تمایل دارید محتواهای مخاطبان خود فالوور های خود را ببینید اما در قسمت اکسپلور علاقه دارید کلیپ ها و محتواهای سایر افراد که آنها را فالوو ندارید را مشاهده کنید و یا در قسمت پست اینستاگرام تمامی پست ها را به تمام فالوور های شما نشان نمی دهد بلکه به بخشی از آنها نشان می دهد و اگر این افراد از محتوای به اشتراک گذاشته شده خوششان بیاید ؛ این پست به افراد بیشتری از فالوور های شما نشان داده میشود و در نهایت اگر بازید بالایی از طرف فالوور های خود بگیرید شانس این را خواهید داشت که وارد صفحه اکسپلور اینستاگرام بشوید در این زمان پست شما به افراد بسیار زیادی نشان داده میشود و سبب افزایش فالوور های شما میشود در نتیجه اینک باید به صورت خلاصه علت متفاوت بودن الگوریتم اینستاگرام در صفحه هایش و اینکه چرا ما یک الگوریتم واحد نداریم پی برده باشید .
الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند ؟
الگوریتم اینستاگرام بر اساس قواعد خاص خود عمل میکند و دانستید که الگوریتم که اینک بر فضای اینستاگرام حاکم است با چند سال پیش متفاوت بوده است ساده ترین مثال برای آشنایی با سازوکار و نحوه کارکرد الگوریتم اینستاگرام توجه به نحوه ورود پست به اکسپلور اینستاگرام می باشد .
قبلاً ها الگوریتم اینستاگرام برا پست ها این گونه بوده است که پست ها بر اساس زمان منتشر شده خود در اینستاگرام به کاربران نشان داده میشد برای مثال فردی که در ساعت ۸ صبح پستی به اشتراک گذاشته در همان ساعت می ماند و اینستاگرام پست ها را از جدید ترین به قدیمی ترین ها طبقه بندی میکرده است و هر پستی در هر ساعتی که توسط افراد زیادی بازید میخورد وارد اکسپلور اینستاگرام میشد اما اکنون فرق می کند ، سیستم الگوریتم اینستاگرام امروزه این گونه کار می کند که بعد به اشتراک گذاشت پست ، محتوای شما به تمام افراد نشان داده نمیشود چه بسا آنها حتی در این برنامه آنلاین باشند ، اینستاگرام تنها به ۱۰ درصد از فالوور های شما محتوای به اشتراک گذاشته شما را نمایش می دهد و فرقی نمیکند چه ساعت ۷ صبح پست را گذاشته اید و چه ساعت ۱۲ شب هر کدام از پست ها اگر توسط مخاطبان خود بازید بیشتری بگیرد و سیگنال های مثبت دریافت کند در ابتدای فید نشان داده میشود یعنی شما برای ورود به اکسپلور اینستاگرام باید به قدری توسط مخاطبان خود تایید شوید که وارد ابتدای فید پست ها شوید و درنهایت به اکسپلور اینستاگرام راه پیدا کنید .
بررسی الگوریتم اینستاگرام در بخش های مختلف
اینستاگرام برای هر چهار بخش خود که شامل فید (Feed)استوری (Story)پست (Post)اکسپلور (Explore) هستند الگوریتم جداگانه طرح کرده است و بر اساس رفتار ها و علایق افراد در این زمینه ها آنها را طراحی کرده و ارائه می کند و تک تک رفتارهای شما همانند لایک کردن پست ، تعامل داشتن با افراد خاص ، ذخیره و سبو کردن پست ، کامنت گذاشتن ، شیر ، ریپلای و… در نشان دادن پست ها و محتواها به شما دخیل می باشند اما ما تک تک این موارد را به صورت جزئی بررسی میکنیم .
فید(Feed)
برای قسمت فید یا همان صفحه اصلی اینستاگرام شما پست ها را بر اساس علاقه و ارتباط شما با فالوور های تان یعنی اینکه تشخیص می دهد فردی که آن پست را به اشتراک گذاشته کیست و چقدر ارتباط با شما دارد و همچنین پست هایی که بازید زیادی را گرفته اند به نمایش خواهد گذاشت برای مثال با توجه به نکاتی از قبیل اینکه این پست چند لایک خورده ، تعداد بازید آن چقدر می باشد ، مدت زمان چقدر می باشد توجه می کند .
همچنین برای نشان دادن پست در قسمت فید به کیفیت و موضوع پست نیز توجه میکند اطلاعاتی از قبیل کاور پست ها ، کپشن نوشته شده و… اهمیت دارد به عبارتی همانند اکسپلور اینستاگرام بر اساس علایق شما نیز پست ها را رده بندی می کند اگر شما علاقه به موارد همانند خانه داری و آشپزی هستید صدرصد پست های مربوط به این را در ابتدا برای شما نشان خواهد داد .
همچنین یکی از دلایلی که سبب نشان دادن پست شما در فید میشود تعامل شما با کاربران می باشد تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که تعامل بیشتری با مخاطبان خود دارند یعنی پست آنها را لایک می کنند ، استوری آنها را ریپلای می زنند و… پست های آنها برایشان سریع تر نشان داده میشود و همچنین اگر پستی نیز به اشتراک بگذارند برای آنها نشان داده میشود و این امر برای صاحبان کسب و کار بسیار مفید می باشد .
همچنین برای نشان دادن پست در ابتدای فید همان طور که در قسمت های بالا دیدید تعامل مخاطبان بسیار مهم می باشد یعنی اگر مخاطبان شما تعامل بالایی با پست شما داشته باشند پست شما نیز برای افراد بیشتری نشان داده خواهد شد .
به زمان انتشار پست حتما دقت کنید ، زمان انتشار پست برای بدست آوردن بازدید بیشتر بسیار اهمیت دارد و ارزشمند است و اگر در زمان درست پست گذاری انجام دهید ویو بیشتر و تعامل بالاتری بدست خواهید آورد .
پست (post) ، ریلز (Reel)
هدف الگوریتم اینستاگرام در بخش تولید پست همان ریلز ها هستند که امروز بسیار در بخش اکسپلور اینستاگرام با آنها روبه رو شده اید ، اینستاگرام علاقه زیادی به محتواهایی دارد که در قالب ریلز هستند در نتیجه برای ورود به اکسپلور اینستاگرام بهار است بیشتر محتواهای خود را در قالب ریلز بسازید ، برای پست ها نیز اکسپلور ابتدا به علاقه شما توکه می کند و پست هایی که محتواهای آن علاقه دارید به همراه محتواهای تولیدی فالوور های شما را نشان می دهد.
اینستاگرام هدف اصلی که برای پست ها دارد تولید ریل می باشد و همچنین برای نشان دادن ریلز ها به شما آنهایی را نشان می دهد که سرگرم کننده هستند ؛ معمولا کلیپ های نشان دهنده به سازندگان آن ربط دارد و مخلوطی از افرادی هست که آنها را نمی شناسید و یا آنها را فالوو کرده اید ، همچنین اینستاگرام به تعامل شما توجه می کند و به ریلز هایی که با آنها تعامل داشته اید بهای زیادی می دهد و بیشتر نشان می دهد ، همچنین اینستاگرام به علایق شما نیز توجه می کند و بر اساس آن ریلز ها را نشان می دهد .
استوری (story)
الگوریتم موجود در بخش اینستاگرام بسیار شبیه الگوریتم بخش فید می باشد و بر اساس یک سری اطلاعات و معیار ها استوری را نمایش می دهد و یا در قسمت اول نشان می دهد .
اطلاعاتی که مربوط به استوری هستند بسیار مهم می باشد از قبیل آهنگ مورد استفاده ، تصویر ساخته شده ، استیکر های تعاملی ، میزان لایک و واکنش افراد به استوری بسیار مهم می باشد ، علاوه بر آن اینکه تعامل شما با فرد مد نظر چقدر می باشد نیز برای اینستاگرام مهم است و فعالیت های انجام شده نیز در این بخش بسیار مهم می باشد .
کاوش (Explore)
الگوریتم بخش اکسپلور اینستاگرام بسیار مهم می باشد چرا که افراد زیادی تمایل دارند تا وارد صفحه اکسپلور اینستاگرام شوند و ورود به این بخش کمی سخت می باشد ، داده هایی که اینستاگرام از هر فرد طی فعالیت آن بدست آورده است بسیار مهم می باشد چرا که اینستاگرام بر اساس این داده ها و اطلاعات کار می کند صفحه کاوش یا همان اکسپلور اینستاگرام بخشی است که محتوی کلیپ ها ، ریلز ها ، پست های اسلایدی و اگر دقت کنید حداقل ۹۰ درصد پست های وارد شده به این بخش از نوع ریلز هستند که هر کدام از آنها کاور مخصوص به خود را دارد و تایم ساخته شده برای آنها متفاوت است .
مهم ترین موضوع برای بخش اکسپلور اینستاگرام اطلاعات تاریخچه افراد می باشد اینکه آنها از همان ورود به چه موضوعات خاصی ریکشن نشان داده اند و چه کلیپ ها و تصاویری برای آنها خوشایند می باشد ، اینستاگرام به اینکه شما در بخش اکسپلور اینستاگرام کدام تصاویر و محتواها را لایک کرده اید ، سیو ،شیر، کامنت گذاشتن و… را انجام داده اید بسیار توجه می کند و بر اساس آنها که به عبارتی میشود میل و علاقه شما عمل می کند .
اینستاگرام در بخش ریلز حتی موضوع هایی که فالوور های شما به آن علاقه دارند را نیز نشان می دهد و همچنین موضوع های داغ و ترند روز که بازدید بالایی دارند را نشان خواهد داد ، محتواهای که جنبه آموزشی دارند شانس بیشتری برای ورود به اکسپلور اینستاگرام دارند اما در حالت کلی اینستاگرام و الگوریتم آن به علاقه شما اهمیت بیشتری می دهند .
بعد از ورود به بخش اکسپلور اینستاگرام که در همان ابتدا گفتیم ورود به این صفحه کار دشواری می باشد و بایستی الگوریتم اکسپلور را کامل بلد باشید و به صورت حرفه ای استفاده کنید تا وارد شوید.
بعد از ورود به صفحه اکسپلور اینستاگرام چون پست شما توسط کاربران زیادی دیده میشود و به نمایش در میآید کاربرانی که شما را فالوو ندارند نیز پست شما را خواهند دید و این فرصت بسیار مناسبی برای افزایش آمار تعامل می باشد ، و می تواند آمار بخش اینسایت شما به صورت بسیار زیادی بالا برود این موفقیت بزرگی برای شما می باشد و از این طریق می توانید تعداد زیادی فالوور بدست آورید و فالوور های واقعی و ارگانیک وارد پیج شما میشوند و آمار شما بسیار بالا می رود یکی از متداول ترین سوالاتی که وجود دارد این است که آیا فالوور واقعی وجود دارد که می توانید این صفحه را کاملا مطالعه کنید و از نکات نوشته شده استفاده کنید ، در حالت کلی ورود به اکسپلور اینستاگرام فرصتی بی نظیر برای رشد شماست
نتیجه گیری
الگوریتم اینستاگرام مجموعه ای از قوانین و مقررات خاص می باشد که با تکیه کردن به آنها و آموختن تک تک آنها می توان به راحتی به موفقیت و جایگاه مورد نظر رسید تنها کافی است اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببریم امیدواریم که از این مقاله نهایت استفاده را بکنید و به کلمه الگوریتم و تعریف آن پی ببرید .
منبع :
الگوریتم اینستاگرام چیست ؟ و چگونه کار می کند